بادگیر خانه طهماسبی تفت مرمت شد

به گزارش واحد تامين خبر يزدفردا: بادگیر خانه طهماسبی واقع در شهرستان تفت مرمت شد. این خانه از بناهای ارزشمند دوره قاجار است که هنوز مسکونی است و نظیر دیگر خانه های قدیمی یزد دارای بادگیرمی باشد.
بادگیر این خانه که به فضای تالار مربوط می شود، از خشت خام، گل، آجر، گچ و چوب شورونه ساخته شده است( این چوب از انواع چوبهایی است که دارای استحکام عالی است و در برابرحمله موریانه نیز مقاوم است). ابعاد این بادگیر 35 /1 5/2 و به ارتفاع 14 متر از پشت بام می باشد.
عزیزاله سیفی مدیر کل میراث فرهنگی وگردشگری استان در خصوص مرمت این بادگیر گفت: این پروژه مرمتی که از ابتدای سال جاری آغاز شد، با صرف اعتباری بالغ بر 17 میلیون ریال طی دو ماه به پایان رسید.
وی در ادامه افزود: مرمت این بادگیر شامل بر چیدن تیغه های فرسوده و چیدن تیغه ها با آجر، ملات، گچ و خاک، اجرای کاهگل و دم گیری تیغه ها، اجرای کاهگل پشت بام، اجرای گچبری های تخریب شده زیر شرفی لب بام بادگیر، سفید کاری قسمتهای فوقانی آن و اندود کاهگل دیواره های پای بادگیر شده است.
گفتنی است یزد از قدیم الایام به شهر بادگیرها معروف بوده و در گذشته یزدیها برای رهایی از گرمای سوزان کویر، با توجه به وسع خود در هر خانه ای بادگیری بنا می کردند که پس از گذشت سالهای متمادی برخی از آنها بر حسب نوع ساخت و معماری خود مورد توجه قرار گرفته اند.
تهيه وتنظيم: میثاق

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا